Syropy słodowe: co warto o nich wiedzieć?

1Z powodzeniem mogą zastąpić cukier rafinowany, a sięganie po nie jest idealnym rozwiązaniem dla sympatyków zdrowego stylu życia. Syropy słodowe to dodatki, dzięki którym nasza dieta wciąż będzie pełna słodyczy, choć jednocześnie – znacznie zdrowsza.

Jakie czynniki sprawiają, że syropy słodowe stają się coraz bardziej popularne? W jaki sposób można nimi zastąpić cukier? Czym właściwie są syropy słodowe? To naturalne słodziki, które powstają z jęczmienia lub z ryżu. Ich produkcja nie jest zbyt prostym zadaniem, wymaga też znacznej cierpliwości. By mógł powstać syrop słodowy, ziarna muszą przejść przez proces kiełkowania i fermentacji. W wyniku tych procesów powstaje słód, mogący idealnie zastąpić cukier. Dzięki niemu nasza dieta wzbogaca się, a potrawy zyskują nowy, wyjątkowy smak. Taki naturalny słodzik może zawierać spore ilości białka, żelaza oraz witamin z grupy B.

Sięgając np. po coraz bardziej popularny słód jęczmienny możemy mieć pewność, że poziom cukru w naszym organizmie nie będzie ulegał znacznym wahaniom, a my będziemy mogli się cieszyć nie tylko ciekawszym smakiem potraw, ale i ich większą wartością odżywczą.

Zespół jedzenia nocnego

2Zaburzenia związane z odżywianiem się mogą przybierać różne formy. Może to być bulimia lub anoreksja, znane są jednak i mniej „popularne” i rzadziej omawianie dolegliwości. Jedną z nich jest zespół jedzenia nocnego, który zresztą zdiagnozowany został stosunkowo późno.

Dopiero w połowie lat 90-tych XX wieku zaczęto w świecie dietetyki i medycyny mówić o takim problemie, wiążąc problem nocnego objadania się z innymi dolegliwościami. Zespół jedzenia nocnego to bardzo złożone zjawisko, które powiązane jest z takimi problemami, jak: zaburzenia snu, zwiększone łaknienie w godzinach wieczornych lub nocnych oraz zjadaniem najbardziej obfitych posiłków już po godzinie 19. Są to osoby, które szybciej zasypiają wtedy, gdy są syte. Osoba dotknięta takim problemem bardzo często budzi się w nocy, a ponieważ odczuwa głód – udaje się do lodówki i zaczyna podjadać. Potrzeba jedzenia jest w takich sytuacjach tak silna, że osoba zmagająca się z zespołem jedzenia nocnego nie jest w stanie się opanować.

Jedzenie ma tu charakter kompulsywny, bardzo często zdarza się również, że rano chory nie pamięta nic z nocnych wydarzeń związanych z jedzeniem.

Choroba wrzodowa

3Choroba wrzodowa może dotknąć każdego niezależnie od wieku, jednak zazwyczaj pojawia się ona u osób w średnim i podeszłym wieku. Nadmiar kofeiny, palenie papierosów oraz picie alkoholu to czynniki, które zwiększają ryzyko wystąpienia choroby wrzodowej.

Przyczyną wrzodów często bywa również stres oraz zbyt szybkie tempo życia. Praca, nieregularne posiłki, połykanie wszystkiego w pędzie sprzyjają tej dolegliwości. Główną przyczyną wrzodów jest uszkodzenie błony śluzowej, która wyścieła żołądek oraz jelita. Choroba wrzodowa objawia się na wiele sposobów. Podstawowym objawem są bóle żołądka. Rodzaj bólu zależy od tego, z jakim wrzodem mamy do czynienia. Wrzody zazwyczaj są leczone farmakologicznie lub chirurgicznie. Objawy choroby wrzodowej pomagają złagodzić również niektóre zioła, m. in. korzeń lukrecji oraz wiąz czerwony. Niektórzy zalecają osobom mającym problemy z wrzodami picie podczas posiłków soku z surowej kapusty.

W przypadku wystąpienia choroby wrzodowej należy ograniczyć przyjmowanie takich leków, jak aspiryna. Palacze, którzy mają objawy choroby wrzodowej, powinni jak najprędzej zrezygnować z palenia.

Dieta białkowa

4Zbliżają się ciepłe i słoneczne dni. Nasze stroje będą odkrywać coraz więcej ciała, a to, po długiej zimie może nie wyglądać zbyt atrakcyjnie. Dodatkowe fałdki na brzuchu nikomu nie dodają uroku, a wiele osób wpędzają w straszliwe kompleksy.

Dobre efekty odchudzające można osiągnąć dzięki diecie białkowej. W telegraficznym skrócie dieta ta polega na zwiększonym spożyciu białka, a zdecydowanym ograniczeniem tłuszczy i cukrów. Dzięki takiemu odżywianiu nasz organizm bardzo szybko pozbywa się nadmiaru kilogramów, a sylwetka nabiera lekkości. Przykładowy jadłospis może składać się z trzech głównych posiłków i dwóch małych przekąsek. Na śniadanie można zjeść na przykład gotowane jajko z serkiem wiejskim 0% tłuszczu, na obiad gotowaną pierś kurczaka z warzywami, a na kolację płatki owsiane z jogurtem 0% tłuszczu.

Między posiłkami możemy przegryzać rzodkiewki, ogórka lub pokrojoną w słupki marchewkę. Należy pamiętać o zwiększonym zapotrzebowaniu organizmu na wodę. Podczas tej diety powinniśmy wypić co najmniej dwa i pół litra dziennie.

Jak chronić się przed pasożytami?

5Pasożyty mogą dostać się do naszego organizmu wraz z zanieczyszczoną wodą lub z żywnością. Gdy zaczną się rozwijać w naszym ciele, możemy mieć poważne problemy ze zdrowiem i samopoczuciem.

Przykrym dolegliwościom związanym z pasożytami można jednak skutecznie zapobiegać, a stosowanie się do prostych zasad profilaktycznych może uchronić nas przed poważnymi problemami ze zdrowiem w przyszłości. Jak zatem zapewnić sobie maksymalną ochronę przed pasożytami? Podstawowe znaczenie ma tu rygorystyczne przestrzeganie najważniejszych zasad higieny osobistej. Wiadomo, że owoce i warzywa przed spożyciem należy dokładnie umyć, wiadomo też, jak ważne jest mycie rąk przed każdym posiłkiem. Należy też pamiętać o utrzymaniu domowej toalety w idealnym porządku, gdyż jako siedlisko bakterii i zarazków może ona stanowić spore zagrożenie dla naszego zdrowia. Pamiętajmy też, że wodę z kranu możemy pić tylko wtedy, gdy zostanie ona wcześniej przegotowana.

To właśnie picie „kranówki” staje się jedną z najczęściej pojawiających się przyczyn problemów z pasożytami. Przestrzeganie tych prostych zasad może nam znacznie ułatwić życie i zapewnić dobrą formę, zatem warto się do nich stosować.

Sucha skóra- jak sobie z nią radzić?

Najbardziej zewnętrzna powłoka naszego ciała pełni w naszym organizmie wiele funkcji. Chroni nas przed drobnoustrojami, pozwala utrzymać prawidłową temperaturę ciała, odbiera bodźce zewnętrzne.

Z pewnością warto o nią zadbać, gdyż sucha skóra nie spełnia dobrze swoich zadań. Przyczyną może być wiele chorób. Sucha skóra jest często objawem niedoczynności tarczycy. Może towarzyszyć także łuszczycy czy atopowemu zapaleniu. Tak więc nie warto bagatelizować problemu. Sucha skóra wymaga specjalnej pielęgnacji. Warto zwrócić uwagę na kosmetyki myjące, które stosujemy na co dzień. Zwykle problem leży w tej kwestii. Rzeczą oczywistą jest także fakt, że sucha skóra wymaga intensywnego nawilżania. Nie każdy krem będzie pełnił dobrze swoje funkcje.

Czasami trzeba wypróbować kilka preparatów, zanim znajdziemy ten odpowiedni. Kolejną sprawą jest nawilżanie od środka, czyli picie odpowiedniej ilości wody. Często zapominamy o tym i nieświadomie odwadniamy własny organizm. A powinniśmy pić wodę, nawet jeśli nie czujemy silnego pragnienia.

Sprawny mózg w każdym wieku? To możliwe!

Czy można uchronić mózg przed problemami, które tak często pojawiają się z wiekiem? Czy można zadbać o to, by działał on sprawnie do późnej starości? Wiadomo, że na cudowne leki liczyć nie można.

Można jednak zmienić sposób odżywiania w taki sposób, który wyjątkowo korzystnie wpływa na aktywność intelektualną i pozwala przedłużyć sprawność umysłową. Jaka dieta może stać się skutecznym wsparciem dla mózgu? Aby mózg mógł dobrze funkcjonować, potrzebuje odpowiednich witamin i składników mineralnych. Bardzo dobrze wpływają na jego pracę witaminy z grupy B oraz cynk, ważną rolę odgrywają w jego przypadku również niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Z produktów, które powinny pojawić się w diecie, ważną rolę zajmują ryby. Łosoś, tuńczyk i sardynki to sojusznicy sprawnego mózgu, podobnie zresztą jak orzechy oraz produkty z pełnych ziaren zbóż.

Nasiona roślin strączkowych oraz owoce jagodowe również mogą pomóc w przedłużeniu sprawności intelektualnej. Z ziół oraz preparatów przyjmowanych jako uzupełnienie diety pomocnikami wyjątkowo skutecznymi są płynne algi oraz preparaty zawierające wyciąg z miłorzębu japońskiego.

Czarny bez: leczniczy dodatek do deserów

Czarny bez, a raczej jego kwiaty, to roślina chętnie z\stosowana przez zielarzy jako jeden z najlepszych naturalnych leków. Czarny bez od wieków jest zbierany, suszony, a następnie wykorzystywany do sporządzania leczniczych preparatów.

Na Ziemi Cieszyńskiej czarny bez jest jednak nie tylko ceniony jako roślina lecznicza. To świetny dodatek do niektórych potraw, a w szczególności do deserów. W ostatnim czasie prawdziwą karierę w tym rejonie zrobiły naleśniki z czarnym bzem. Smażenie naleśników z czarnym bzem ma długą tradycję w Cieszynie oraz w okolicy tego miasta. Powodem może być ogromna liczba bzów rosnących w samym mieście, jak i w jego okolicach. Kidy dokładnie zaczęto stosować kwiaty czarnego bzu jako dodatek do ciast, nie wiadomo. Przepisy na naleśniki i inne słodkie smakołyki z dodatkiem tej rośliny były jednak starannie przekazywane z pokolenia na pokolenie, dzięki czemu do dnia dzisiejszego można cieszyć się niezwykłym smakiem tych oryginalnych deserów.

O tym, jak popularne były naleśniki z czarnym bzem najlepiej może świadczyć fakt, że objadali się nimi nie tylko zwykli mieszkańcy Śląska Cieszyńskiego, ale również sam cesarz Franciszek Józef I.

Spaczone łaknienie

Spaczone łaknienie jest dość rzadko spotykanym zaburzeniem związanym z odżywianiem się. Może ono występować w dwóch nietypowych formach. Pierwszą formę spaczonego łaknienia zwykło się określać mianem paroreksji.

Problem ten polega na jedzeniu dziwnych, niespotykanych zazwyczaj potraw. Drugą formą spaczonego łaknienia jest pica, której podstawowym objawem jest znajdowanie przyjemności w jedzeniu rzeczy niejadalnych. Można tu wyróżnić szereg innych zaburzeń, z których każde wiąże się z preferowanych „produktem”. Dla jednych jest to ziemia, znane są przypadki zjadania wypalonych zapałek lub włosów. Zjadanie kamieni oraz szkła do inne formy spaczonego łaknienia, które są bardzo niebezpieczne dla ludzkiego zdrowia. O ile u dzieci takie zachowania są zrozumiałe, to w przypadku osób dorosłych mogą sygnalizować poważne problemy, które rozwiązać może jedynie profesjonalna terapia.

Problemy związane ze spaczonym łaknieniem są poważne i wymagają specjalistycznej terapii. Jak podkreślają specjaliści zajmujący się tego typu zaburzeniami, problemy te są na szczęście dość rzadko spotykane.

Dieta optymizmu

Dieta, która skutecznie poprawia humor, okrzyknięta została mianem diety optymizmu. Dieta ma duży wpływ na samopoczucie człowieka i na jego nastawienie do świata. Dobrze dobrane produkty pozwalają nie tylko cieszyć się zdrowiem – można dzięki nim poprawić sobie humor.

W diecie optymizmu ważną rolę odgrywa estetyka podawania potraw. Człowiek je również wzrokiem, zatem im lepiej podane danie – tym lepszy nastrój. Nie należy również jeść w pośpiechu. Inna ważna zasada polega na tym, by nie jeść ani za dużo, ani za mało. Zbyt obfite posiłki rozleniwiają, mogą również prowadzić do otyłości. Do zdrowia oraz dobrego samopoczucia ludzki organizm potrzebuje białek, tłuszczów, węglowodanów, witamin oraz składników mineralnych. Duże znaczenie ma również odpowiednia ilość wypijanej każdego dnia wody. Na dobry humor świetne są takie produkty jak orzechy czy pestki dyni.

Zalecane są również owoce, zawierające duże ilości witaminy C oraz te produkty, w których znajduje się witamina B. Chude podroby, jaja i sery to źródło ryboflawiny, szczególnie ważnej dla osób ze skłonnością do depresji. Obok witamin bardzo ważną rolę w diecie optymizmu odgrywają składniki mineralne, zaś w szczególności magnez.

Search
Categories
Archives
Bookmarks